awt.jpg

 

 

Zapraszamy do skorzystania z naszych podpowiedzi na zadania dla dzieci do wykonania w domu z pomocą rodziców.

Jeśli Państwo otrzymacie zdjęcia wykonanych prac, prosimy przesłać je do nas w celu prezentacji w naszej galerii internetowej.

kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

KARUZELOWE WYZWANIA DLA PRZEDSZKOLAKÓW I WSZYSTKICH DZIECIAKÓW : )

KARUZELOWE WYZWANIE nr 1

„Ptasie radio”

Przeczytaj z rodzicami wiersz Juliana Tuwima „Ptasie radio”.

Możecie znaleźć go też tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=8NUtcExBcFQ

Zadanie 1

Latające ptaszki

Złóżcie kartkę A4 na pół. Dwie połówki kartki to ptasie skrzydła. Możecie je pokolorować, postrzępić nożyczkami lub przyciąć je tak, by miały bardziej zaokrąglony kształt. Przygotujcie igłę z nitką zakończoną supełkiem. Teraz z pomocą rodzica wbijcie igłę w środek kartki i przeciągnijcie nitkę. Gotowe! Poruszajcie nitką w górę i w dół. Zobacz, jak Twój ptak wspaniale lata! A może warto zrobić jeszcze jednego? W dwójkę zawsze raźniej!

Zadanie 2

Ćwierkamy!

Po przeczytaniu wiersza Juliana Tuwima „Ptasie radio” wymieńcie nazwy ptaków, które udało się Wam zapamiętać. Spróbujcie znaleźć z rodzicami w Internecie dźwięki jakie wydają. Poproście rodziców, by nagrali na telefon komórkowy Waszą wersję ptasich odgłosów. Zaproś do zabawy rodziców i jeśli masz, także rodzeństwo. Może z tego powstać wspaniała ptasia symfonia! Zatem do dzieła!

Zadanie 3

Kukułka czy drozd?

A teraz czas na rysowanie - przygotuj kartkę i kredki. Przeczytaj jeszcze raz z rodzicami wiersz Juliana Tuwima „Ptasie radio”. Jakie ptaki w nim występują? Poszukaj w Internecie ich zdjęć. Przyjrzyj się wielkościom, kształtom i kolorom. Czym różni się jaskółka od sójki? A kukułka od dudka? Porozmawiaj o tym z rodzicami. Teraz poproś, by pokazali Ci jak wygląda „ó” i napisz je na kartce. Dorysuj do niego linie, tak by powstała np. jaskółka. Czas na „u” - dorysuj do niego np. grubodzioba. Ale jak on wygląda? A może teraz spróbuje to zrobić tata? Ciekawe jak mu wyjdzie...

(autor karuzelowego wyzwania nr 1 : A.Grygiel)

KARUZELOWE WYZWANIE nr 2

Akcja Wielkanoc

W tym tygodniu mam dla Was kilka wiosenno–wielkanocnych propozycji. To dobry czas kiedy dzieci mogą razem z rodzicami, zaprosić wiosnę i święta do swoich domów za pomocą, kolorowych pięknych prac. Mam dla was kilka propozycji, jak to zrobić.

Zadanie 1

Świąteczne girlandy

Święta to czas składania dobrych życzeń. W sytuacji, w której się znaleźliśmy są one szczególnie ważne. Pomyślcie, jak przekazać  życzenia innym, którzy są od nas daleko, albo muszą trzymać się w bezpiecznej odległości.

Może to być np.  girlanda z kwiatami,  jajkami, zającami, na której napiszecie życzenia i rozwiesicie je na balkonie albo na płocie.

Pamiętajcie!!  Girlandy wieszają dorośli!

Zadanie 2

Kwiecisty ogród w pokoju

Zadbajcie o to, aby wasz dom, w którym spędzacie teraz dużo czasu, zamienił się w kwiecisty ogród.

Zróbcie np. stożki z papieru, ich końce powycinajcie w długie ząbki.  po wycięciu, ząbki zawińcie na ołówkach, aby powstały z papierowych stożków dzwoneczki. Przez otwór  w górnej części stożka możecie przełożyć sznurek z koralikami, aby w taki sposób zrobić środek kwiatka. Końcówkę stożka obklejamy zielonym papierem.

Dzwoneczki -  kwiatki,   zawieszone na zielonych wstążeczkach będą piękną dekoracja np. lampy

Pamiętajcie! Kwiaty może zawieszać  wysoko tyko osoba dorosła!

Zadanie 3

Jajko i baran jak malowane!

Możecie zrobić kieliszki do jajek w kształcie baranów. Przyda się rolka  po papierze toaletowym.

Przecinamy ją na pół. Wycinamy z białego papieru pasek szerokości przeciętej rolki, nacinamy go w drobne, długie paseczki(powstaje biała trawka). Nacięte końcówki  nawijamy na ołówek a następnie przyklejamy (możesz wykonać dwie takie warstwy). Obklejamy rolkę i doklejamy przygotowany pyszczek baranka. Jajko i baran jak malowane… a może użyj tej dekoracji jako obrączki na serwetki?

Zadanie 4

Jajeczna kartka

Możecie przygotować „Nastrojową jajeczną kartkę”. Poszukaj ziemniaka który przypomina jajko. Przekrój go na pół i zrób z niego stempel. Mocząc w białej farbie odbij stemplem na ciemnej kartce dużą ilość jajek i domaluj im żółtka. Po wyschnięciu, każdemu z żółtek dorysuj inną minę. Możesz dodać też rączki i nóżki, aby jeszcze bardziej rozweselić kartkę.

Pamiętajcie! Przy krojeniu ziemniaków, pomagają osoby dorosłe!

Drogie Dzieci, mam nadzieje, że ten ciepły tydzień  i cały ten świąteczny czas dobrze was nastroi. Wiem, że początek wiosny i te nadchodzące święta będą inne niż zazwyczaj, ale nie martwcie się, nosy do góry, wszystko co złe minie i znów się zobaczymy!

Życzę Wam i Waszym bliskim zdrowych i spokojnych Świąt Wielkanocnych

(autor karuzelowego wyzwania nr 2 : J. Czarnecka)

 

KARUZELOWE WYZWANIE nr 3

Mój ulubiony zwierzak

Wytnij z kolorowej kartki kształt tułowia wybranego zwierzęcia i przyklej na kartkę. Z kolorowych papierów lub gazet wytnij pozostałe elementy /nogi...oczy itp/ i przyklej na kartkę tak aby powstał Twój ulubiony zwierzak.

(autor karuzelowego wyzwania nr 3 : K. Musiał)

 

KARUZELOWE WYZWANIE nr 4

Wiosna... wiosna!

Z kolorowych ściereczek wycinamy kwiaty, liście i trawę. Naklejamy kolorowe kwiatki na kolorową kartkę, tworząc wiosenną kompozycję.

(autor karuzelowego wyzwania nr 4 : K. Musiał

 

KARUZELOWE WYZWANIE nr 5

Nasz witraż

Z papierowego talerzyka wycinamy kwiat. Na jego środku i na każdym płatku wycinamy "okienko". Od spodu do każdego płatka przyklejamy gładką bibułę, a na środek przyklejamy pomarańczową bibułę.

(autor karuzelowego wyzwania nr 5 : K. Musiał)

 

KARUZELOWE WYZWANIE nr 6

Kwiatki wiosenne

Z jasnego zielonego papieru wycinamy łodygi i liście, naklejamy na kartkę. Łodygi i liście obrysowujemy zieloną kredką. Z białego papieru wycinamy kwiatki o różnych kształtach.  Wycięte kwiatki doklejamy na łodygi.

(autor karuzelowego wyzwania nr 6 : K. Musiał)

 

 

 KARUZELOWE WYZWANIE nr 7

„Strzępołap”

Przeczytaj z rodzicami wiersz Emilii Waśniowskiej „Strzępołap”.

STRZĘPOŁAP

W DĘBOWEJ SZUFLADZIE Z MOSIĘŻNYM ZAMKIEM

(KLUCZYK GDZIEŚ ZGINĄŁ NIESTETY)

LEŻĄ OŁÓWKI, TRZY FOTOGRAFIE,

JAKIEŚ WYCINKI Z GAZETY.

NOCĄ, GDY NIKT NIE CHODZI PO STRYCHU,

GAWĘDZĄ SUSZONE ZIOŁA,

A SPOD PAPIERÓW GŁOWĘ PO CICHU

WYCHYLA DUSZEK – STRZĘPOŁAP.

STRZEPOŁAP ZBIERA STRZĘPY KALENDARZY,

STŁUCZONE USZKA OD DZBANKÓW,

A NAWET RESZTKI NIESPEŁNIONYCH MARZEŃ

NIKNĄCYCH O WCZESNYM PORANKU.

Wyobraź sobie Strzępołapa. Jak może wyglądać? Jak się poruszać?

Z dostępnych materiałów plastycznych (kredki, plastelina, gazety, farby,

co tylko masz pod ręką i na co pozwolą rodzice) narysuj, wyklej twojego

Strzępołapa. Będzie super, jak się w niego zamienisz i kiedy ktoś z

domowników przeczyta wiersz, ty go pokażesz. To się nazywa INSCENIZACJA

WIERSZA.

Miłej zabawy! :)

(autor karuzelowego wyzwania nr 7: Joanna Konieczna)

 

 

KARUZELOWE WYZWANIE nr 8

Biegiem, hop, uwaga!

Stań lub chodź swobodnie po pokoju (ogrodzie). Na hasło dorosłego:

„Biegiem!” biegnij w miejscu – szybko przebierając nogami i rękami. Na

hasło: „Hop!” przeskocz przez wymyśloną przeszkodę np. zwalone drzewo

(możesz wymyślać różne przeszkody), krzycząc przy tym „Hop!”. Na hasło:

„Uwaga!” jak najszybciej połóż się lub stań na baczność. W zabawę możesz

się bawić wielokrotnie, tak długo jak dorosły powtarzać będzie dla

ciebie hasła.

Miłej zabawy :)

(autor karuzelowego wyzwania nr 8: Joanna Konieczna)

 

KARUZELOWE WYZWANIE nr 9

Portret według GIUSEPPE ARCIMBOLDO.

Stwórz portret swój lub swojej rodziny. Portret ułóż  z owoców i warzyw lub spróbuj narysować  lub namalować farbami lub kredkami. Takie portrety malował malarz GIUSEPPE ARCIMBOLDO.

(autor karuzelowego wyzwania nr 9: Ludomira Sokołowska)

KARUZELOWE WYZWANIE nr 10

Moja mała forma graficzna – Dziewczyna z parasolką. Na kartce papieru przyklej kawałki kartonu, które będą tworzyły postać dziewczyny, doklej parasolkę. Wszystko pomaluj czarną farbką, nakryj drugą kartką i odbijaj swoje grafiki .Za każdym razem pokrywaj postać dziewczyny nową warstwą farby i odbijaj.

(autor karuzelowego wyzwania nr 10: Ludomira Sokołowska)

 

KARUZELOWE WYZWANIE nr 11

Malujemy jak AMADEO MODIGLIANI.

Narysuj portret  swojej koleżanki,  lecz zamiast normalnej długości szyi, narysuj ją dwukrotnie dłuższą. Pamiętaj, że portret to tylko  twarz i  kawałek ramion. Pokoloruj kredkami.

(autor karuzelowego wyzwania nr 11: Ludomira Sokołowska)

 

KARUZELOWE WYZWANIE nr 12

 „W sklepie cukierniczym”

Proszę odpowiedzcie sobie na pytanie: Jaka jest różnica między sklepem piekarniczym a cukierniczym?

W sklepie piekarniczym kupujemy bułki i bułeczki oraz różne chleby, natomiast w sklepie cukierniczym kupujemy ciasta i ciasteczka.

Waszym zadaniem będzie narysowanie kredkami i pisakami znanych Wam ciastek i tortów:

Ciasta i ciastka musicie zaprojektować i udekorować.

Na koniec postarajcie się wymyślić Wasze autorskie ciastko o niespotykanym kształcie i smaku.

Przyjemnej zabawy w pieczenie ciastek.

(autor karuzelowego wyzwania nr 12: Ludomira Sokołowska)

 

KARUZELOWE WYZWANIE nr 13

 „Bestiariusze średniowieczne”

Bestiariusze to zbiory przedstawiające bestie występujące w księgach średniowiecznych, 

w mitach, herbach miast czy też w architekturze np.: gargulce odprowadzające wodę deszczową.

My oswoimy bestię, tworząc swojego własnego potwora.

Cechy charakterystyczne potwora: sierść, rogi, kopyta, ogon, pazury, łuski, skrzydła z błonami itp.

Smoczyca ze „Shreka” też była potworem, ale jakim pięknym potworem.

 Proszę stwórzcie swojego własnego potwora i nadajcie mu imię.

(autor karuzelowego wyzwania nr 13: Ludomira Sokołowska)

 

KARUZELOWE WYZWANIE nr 14

 Leniuchowanie

Przeczytaj wiersz  Jana Brzechwy „Na tapczanie siedzi leń, nic nie robi cały dzień...”

 Spróbuj narysować, co Ty i Twoi  domownicy robicie przez cały dzień. Może to coś zabawnego, inspirującego lub motywującego.

(autor karuzelowego wyzwania nr 14: Ludomira Sokołowska)

(autor karuzelowego wyzwania nr 6: Ludomira Sokołowska)

 

KARUZELOWE WYZWANIE nr 15

 „Białe złoto”

Zadanie 1

Posłuchaj opowieści pani Asi

(prosimy rodziców o przeczytanie dzieciom tekstu)

Witam Was drogie dzieciaki. Czas pędzi, i już mamy maj. Dla mnie to najpiękniejszy miesiąc w roku. Wszystko kwitnie, pachnie i jest w takim kolorze zieleni, jak nigdy później. To najlepszy czas na piknik, ale obecna sytuacja trochę nas ogranicza i czasami musi wystarczyć widok na kwitnące drzewa i filiżanka herbaty.

No i właśnie ta filiżanka herbaty stała się dla mnie inspiracją. Pijąc, patrzyłam na  nią, na jej kształt, i to jak pięknie została pomalowana. Wykonana jest z białej porcelany, tak cienkiej, że przechodzi przez nią światło, i jest lekka jak puch. Dodać muszę, że jest to bardzo stara filiżanka, mam ją po mojej babci i bardzo mi ją przypomina.

W kredensie u mojej babci było sporo takich pięknych przedmiotów. Stary serwis z cukiernicą, której czas odkruszył uchwyt, figurki z porcelany z chłopczykiem i dziewczynką, piękne malowane talerze i wazon, a to wszystko zrobione było z porcelany.

 I właśnie o niej chciałabym Wam trochę opowiedzieć.

Porcelana to najszlachetniejsza odmiana ceramiki. Towarzyszy ludziom od stuleci, zdobiąc domy i stoły.

Około 2000 lat temu w Chinach powstały pierwsze porcelanowe wyroby - i były, co pewnie Was zaskoczy -  w jasno-seledynowym kolorze. Przez wiele stuleci, Chińczycy doskonalili swój warsztat, i dopiero w VII w. zaczęli produkować na dużą skalę porcelanę, która była już  w kolorze śnieżnobiałym. Za czasów dynastii Ming osiągnęli poziom mistrzowski. Z tego okresu pochodzą słynne na całym świecie porcelanowe wazy.

Do Europy wieści o porcelanie przywiózł Marco Polo i to on podobno wymyślił dla niej nazwę – „porcello”, porównując jej wygląd  do morskiego skorupiaka.

200 lat później do Europy sprowadził ją Vasco da Gama. Była w tedy bardzo droga i mogli sobie na nią  pozwolić tylko najbogatsi.  

W Europie zainteresowanie porcelaną  było ogromne, ale Chińczycy za nic w świecie nie chcieli ujawnić receptury na porcelanę. Dopiero w  XVIII w. niemiecki  alchemik „wynalazł ” sposób na produkcje masy, która po wypaleniu w  wysokiej temperaturze zamieniała się w porcelanę. Pierwsze zakłady powstały w Dreźnie, Miśni, ale również w Wielkiej Brytanii słynącej z picia herbaty.

Nie sposób, nie wspomnieć o sztuce dekorowania porcelany, ona  również rozwijała się w szybkim tempie. Najstarszym sposobem dekorowania było ręczne malowanie. Ta, która powstawała w Chinach, ozdabiana była orientalnymi wzorami. W Europie większym zainteresowaniem cieszyły się malowane na naczyniach krajobrazy, kwiaty oraz sceny batalistyczne (bitewne).

Do Polski porcelana dotarła w połowie XVIII w. W miejscowości Ćmielów powstała pierwsza pracownia porcelany i tu, pewnie Was zaskoczę, ale fabryka działa do dzisiejszego dnia?.

Mam dla Was kilka ciekawostek.

Zadanie 2

Ciekawostki

(prosimy rodziców o przeczytanie dzieciom tekstu)

Czy wiecie że:

- kiedyś za porcelanowy serwis można było kupić kilka wiosek (dlatego nazywa się ją  „białym złotem”)

- początkowo wierzono, że naczynia z porcelany pękają  po kontakcie z trucizną i w nich królowie testowali podawane im jedzenie!!

- w XVIII wieku wyprodukowano serwis, który składał się z 2200 elementów!!

W dzisiejszych czasach porcelana jest dostępna dla wszystkich. Wielu z nas przechowuje ją z pietyzmem w szafkach i kredensach. Służy nam przy bardziej szczególnych okazjach. Dla wielu jest cennym elementem, bo przypomina przeszłość i naszych bliskich.

Zadanie 3

Masa porcelanowa

I tak stara filiżanka mojej babci zainspirowała mnie do opowiedzenia wam historii o porcelanie, ale to nie wszystko. Mam dla was propozycję, abyście zamienili się w alchemików i sami zrobili sobie porcelanową masę, z której  wykonacie kilka ciekawych przedmiotów.

Oto przepis na porcelanowa masę:

Przygotujcie trzy miseczki, dwie o pojemności  około 300ml, a także jedną większą. Jedną wypełnijcie mąką ziemniaczaną,  drugą klejem wikolem.  Do większej miseczki  przesypcie mąkę i wlejcie klej. Dodajcie dwie łyżki soku z cytryny i dwie łyżki oliwki dla dzieci (nie tej żółtej!). Wszystko wymieszajcie łyżką i wyróbcie rękoma. Jeżeli będzie się za bardzo kleić do rąk, dosypcie mąki ziemniaczanej. Masę należy trzymać w zamknięciu ponieważ inaczej w kilka godzin zaschnie i nie będzie się nadawała do użycia.

Z przygotowanej masy możecie wykonać poniższe zadania:

Po pierwsze:

Z rozwałkowanej masy, za pomocą foremek do ciastek powycinajcie kwiatkowe kształty,  w środku każdego kwiatka za pomocą np. naparstka powycinajcie kółka. Po 12 godzinach wycięte formy powinny wyschnąć i stać się twarde. Takie porcelanowe kwiatki możecie powiesić na pastelowych  tasiemkach na tle okna. W środkowe otwory można powklejać np. szklane oczka (masa powinna przepuszczać światło).

Pamiętaj! Masa porcelanowa tylko wygląda jak lody śmietankowe, ale nie nadaje się do jedzenia! 

Po drugie:

Do wykonania tego zadania   potrzebna będzie połówka rozciętej starej niepotrzebnej gumowej piłki. Odwróćcie ją do góry nogami.  Na szczycie kopuły przyklejcie spłaszczone kółko. Następnie za pomocą przygotowanych wałeczków, obklejcie całą  kopułę miseczki ( technika wałeczkowa).Możecie w porcelanową masę powciskać np. małe koraliki w srebrnym kolorze. Zostawcie na 12 godzin w lekko rozszczelnionym woreczku foliowym (żeby wysychała powoli). Po wysuszeniu zdejmijcie wałeczkową miseczkę z gumowej piłki. Powstanie śnieżnobiałe  naczynie.

Pamiętaj: piłkę może przeciąć tylko osoba dorosła!

Po trzecie:

Z porcelanowej masy możecie wykonać biżuterię, np. medalion z odciśniętym fragmentem rośliny ( odcisk z listka lub małego kwiatka) z otworem na tasiemkę lub rzemień. Z  pozostałej masy możecie wykonać kulki z dziurką w środku i zrobić z nich koraliki. Medalion z koralikami, stworzą  razem porcelanowy naszyjnik. Możecie w podobny sposób przygotować bransoletkę  lub kolczyki.

Po czwarte:

Z plastra masy porcelanowej  możecie przygotować kafelek z wizerunkiem domu, który nakleicie po wysuszeniu na kupiony lub przygotowany album z napisem „fajne czasy kwarantanny” ?

Życzę Wam Wszystkim  dobrej zabawy, mam nadzieję, że historia stworzonego setki lat temu w Chinach tworzywa zaciekawi Was i skłoni do eksperymentów.

(autor karuzelowego wyzwania nr 15: Joanna Czarnecka)

 

KARUZELOWE WYZWANIE nr 16

 

„Aktor i traktor”

AKTOR I TRAKTOR

RUDY AKTOR UKRADŁ TRAKTOR

I TRAKTOREM ORAŁ ROLĘ.

- BRAWO! BRAWO! ALE ROLA-

DARŁ SIĘ TŁUM SPOD PARASOLA.

/M. Strzałkowska/

(ROLA – to słowo, które ma kilka znaczeń: -rola uprawna; - postać odtworzona przez aktora)

Drodzy rodzice, proszę, w przypadku przedszkolnych dzieci, o wyjaśnienie znaczeń, a w przypadku dzieci szkolnych, można razem poszukać w słowniku.

Zadanie 1

Spróbuj nauczyć się wierszyka na pamięć. Możesz wymyśleć do niego swoją melodię. Połącz wierszyk z melodią - zaśpiewaj. Gratuluję, piosenka gotowa! :)

Miłej zabawy! :)

 

Zadanie 2

Weź krzesło i odpowiednio grając – pokazując zamień je 3 razy w coś zupełnie innego np.: w słonia, w tron, w schody. Następnie to samo zrób z grzebieniem, poduszką lub innym dostępnym przedmiotem.

Miłej zabawy :)

Zadanie 3

Weź dowolną poduszkę lub książkę. Połóż ją sobie na głowie (tak by nie spadała) i spróbuj tak przejść przez wszystkie pomieszczenia w domu. Jeśli poduszka/książka spadnie, nie przejmuj się, popraw ją i idź dalej.

Miłej zabawy :)

(autor karuzelowego wyzwania nr 16: Joanna Konieczna)

 

KARUZELOWE WYZWANIE nr 17

Zadanie 1

Zabawa dla całej rodziny

Na środku miejsca zabawy stoi dziecko – oczy ma zasłonięte, a ręce splecione z tyłu.

Za pomocą pozostałych części ciała musi stwierdzić, jakie przedmioty stawia przed nim inny domownik. Posługując się więc twarzą, ramionami, brzuchem, stopami, kolanami i innymi częściami ciała bada, czy jest to krzesło, talerz czy stół…

Miłej zabawy! :)

 

Zadanie 2

Wyobraź sobie, że pokój (miejsce), w którym jesteś jest ogrodem z trawą, kwiatami, grządkami, roślinami, niebem zamiast sufitu. Pomyśl, kim lub czym można być w ogrodzie? Może nasionkiem w ziemi, ptakiem, robakiem, ogrodnikiem, deszczem, grabiami, rosnącą rośliną (krzakiem, drzewem), pszczołą, konewką, słońcem… Spróbuj zamienić się w kogo/w co chcesz i bądź w tym ogrodzie tak długo, jak zechcesz. Później możesz zmienić rolę. Możesz też zaprosić do zabawy rodzeństwo, rodziców lub domowego zwierzaka.

Miłej ogrodowej zabawy :)

 

Zadanie 3

Wyobraź sobie jak wyglądali twoi rodzice jak byli dziećmi w twoim wieku. Narysuj portret mamy lub taty jako to wyobrażone dziecko. Następnie poproś rodziców, aby w wolnej chwili pokazali ci swoje zdjęcia jako dzieci. Porównaj rysunek ze zdjęciami.

Miłej zabawy :)

 

Zadanie 4

Kolejna zabawa dotyczy robienia przyjemnych rzeczy. Przypomnij sobie czynności, które bardzo lubisz robić np.: jeść lody, jeździć na rowerze, rysować, pomagać w sprzątaniu…Zaproś domowników, aby stali się twoją widownią i wykonaj pantomimę zagadkę – „Co ja robię?”.

Miłej zabawy :)

(autor karuzelowego wyzwania nr 17 - Joanna Konieczna)

 

KARUZELOWE WYZWANIA DLA  DZIECI SZKOLNYCH

 

KARUZELOWE WYZWANIE   NR 1

„Zielona dżungla według Henriego Celnika Rousseau./czytaj Russo/

Będziemy rysować dżunglę w różnych odcieniach zieleni, nie stosując żadnych  proporcji i wielkości, tak jak malował francuski malarz prymitywista Henri Rousseau.

Liście w jego obrazach były  dużo większe niż same drzewa.

Wymagane materiały to - kartki papieru i  kolorowe kredki lub pisaki.

Kredkami w  odcieniach  zieleni, brązu i pomarańczu rysuj duże liście – różnych wymyślnych kształtów, drzewa i trawy, nakładając je na siebie. Czasami ostrą kontrastującą barwą narysuj duży kwiat.

Przyjemnej zabawy.

(autor karuzelowego wyzwania: Ludomira Sokołowska)

 

KARUZELOWE WYZWANIE NR 2

„Bliżej, dalej czyli głębia w  obrazie”.

Wytłumaczę Wam krok po kroku jak uzyskać głębię w obrazie.

Krok pierwszy - Proszę  pomaluj do połowy kartkę na kolor zielony, drugą połowę pomaluj na kolor niebieski. Będzie to niebo i ziemia.

Krok drugi - Na styku nieba z ziemią czyli koloru zielonego z niebieskim,  namaluj średniej wielkości drzewo, obok niego krzewy i małe domki./nie muszą być dokładne./ mogą być lekko rozmyte/

Krok trzeci - W lewym dolnym rogu kartki namaluj wysokie drzewo sięgające na całą wysokość kartki.

Krok czwarty - Na łące namaluj  główki czerwonych maków od największych do najmniejszych, im bliżej nieba to maluj już same  czerwone kropki.

Krok piąty – Na tle niebieskiego nieba namaluj białe baranki chmur.

Koniec. Stworzyliśmy krajobraz z głębią. Zapamiętajcie  malując  cokolwiek, że na pierwszy planie  wszystkie  rzeczy są większe, a im dalej to się zmniejszają, aż ich wcale nie widzimy.

Przyjemnej zabawy.

(autor karuzelowego wyzwania: Ludomira Sokołowska)

 

KARUZELOWE WYZWANIE NR 3

 „ Słonecznik z masy solnej”.

Wytłumaczę Wam krok po kroku jak  ulepić słonecznik z masy solnej.

Prok pierwszy – Proszę  przygotuj sobie masę solną. Podaję przepis na masę solną.

1 szklanka mąki

1 szklanka soli

ok. 0,5 szklanki wody

 Zaczynamy od tego, że do głębokiej miski wsypujemy mąkę i sól. Dokładnie mieszamy i stopniowo wlewamy niewielką ilość ciepłej wody. Masę wyjmujemy na stół i ugniatamy, aż będzie gładka.

Krok drugi – Urywamy z masy solnej część masy i lepimy z niej kulkę wielkości limonki, którą następnie spłaszczamy – to będzie środek naszego kwiatka słonecznika.

Krok trzeci – Robimy płatki naszego słonecznika. Robimy kuli, spłaszczamy je najpierw w owal a następnie nadajemy kształt lancetowaty to znaczy wydłużamy listki i robimy z jednej strony ostre zakończenie. Namaczamy wodą i przyklejamy

wszystkie listki wokół środka słonecznika, na wierzchniej stronie. Możemy zrobić podwójny krąg listków – będzie ładniej wyglądało.

Krok czwarty – Robimy z kulki drugi środek słonecznika i naklejamy na pierwszy środek z przyklejonymi listkami – kryjąc przyklejone listki.

Krok piąty – Środek kwiatu słonecznika dekorujemy rulonikami nałożonymi  na przemian w kratkę lub widelcem robimy otworki  imitujące pestki słonecznika.

Przyjemnej pracy.

(autor karuzelowego wyzwania: Ludomira Sokołowska)

 

KARUZELOWE WYZWANIE NR 4

„Dokończ portret, czyli proporcje  ludzkiej twarzy”.

Poznamy  proste proporcje twarzy ludzkiej oraz pobawimy się  dorysowując drugą połowę twarzy.

Prosty sposób rysowania twarzy ludzkiej:

Narysuj owal twarzy i podziel go dwiema cieniutkimi kreskami na trzy równe  części.

Na pierwszej kresce narysuj dwie brwi a pod nimi dwoje oczu.

Na środku między pierwszą  a drugą kreską narysuj nos.

Po środku ostatniego pola narysuj usta.

Między pierwszą o drugą kreską na wysokości nosa narysuj uszy, dodaj jakie chcesz włosy i portret gotowy. Prawda, że to proste.

Teraz zabawa – poproś mamę o stare kolorowe tygodniki.

Poszukaj  twarz  kobiety i wytnij  ją.

Przetnij na  połowę. Jedną połowę twarzy naklej na kartkę a drugą cześć twarzy

spróbuj sam dorysować kolorowymi kredkami  sugerując się wzorem. Prawda że fajna zabawa.

Przyjemnej zabawy

(autor karuzelowego wyzwania: Ludomira Sokołowska)

 

KARUZELOWE  WYZWANIE NR 5

„W zaczarowanej krainie”. Spróbujemy rysować i malować jak Paul Gauguin  /czytaj: Pol Gogę./  Przeglądając jego obrazy, które namalował mieszkając na wyspie Tahiti, stwierdzicie, że bardzo Wam się podobają i też spróbujecie tak namalować. Gauguin stosował czyste intensywne barwy – też lubicie czyste kolory nie lubicie ich mieszać.

Czasami  stosował w swoich pracach czarny kontur – to znaczy każdą postać, kwiat  lub drzewo obrysowywał czarnym kolorem.

Spróbujcie w przeglądarce internetowej obejrzeć obrazy  Paula Gauguina.

Spróbujcie narysować tak jak potraficie : bardzo kolorowy krajobraz,

tańczące kobiety, leżące kobiety, kobiety  czeszące włosy, bajkowy las z ptakami, krajobraz z górami i egzotycznymi kwiatami i drzewami itp.

Potrzebne materiały kartka papieru i kolorowe pastele olejne.

Przyjemnej zabawy.

(autor karuzelowego wyzwania: Ludomira Sokołowska)

 

KARUZELOWE WYZWANIE NR 6

„Zabawa formą i kolorem”. Poznacie jak wpływają na siebie sąsiadujące kolory.

Kartkę formatu A4 podziel na drobne  elementy, układając linie pod różnymi kątami. Pamiętaj by cała kartka była zagospodarowana drobnymi elementami , plątaniną linii,  i brył geometrycznych  lub innych wymyślonych przez ciebie form. Linie zrób czarnym mazakiem. Każdą powstałą płaszczyznę zapełnij innym kolorem. Mogą to być przypadkowe kolory, a możesz użyć wybranej gamy barwnej na przykład wszystkie elementy wypełnij  różnymi odcieniami zieleni lub stwórz  kontrast sąsiadujących obok siebie kolorów.

Przyjemnej zabawy.